Fejlkoden: Batteriopvarmning utilgængelig

Det danske vejr er hård mod Tesla ejere. Men derfor vil vi stadig gerne frem. Læs med her hvis du har haft opladningsproblemer, med din Model S eller X i vinterperioden.

Fejlkoder og frostvejr

Det er ingen hemmelig at EL biler og frostvejr, ikke er den bedste cocktail. Det er næsten det samme som at bestille Tequila Bum Bum i byen, efter for-festen. Aften går godt, men du bliver slået ud og har hovedpine bagefter.

Men med nok snak om dårlige byture, så skal vi prøve at kigge på fejlkoden THC_w0100, som giver fejlmeldingen Batteriopvarmning utilgængelig – reduceret opladningshastighed. Opladning vil muligvis ikke være tilgængelig ved kolde temperaturer. Men hvad betyder denne fejlkode og fejlmeldingen? Det betyder at vejret er for koldt, din Tesla og batteriet ikke har nok varme omkring sig og derfor har reduceret opladningsevne.

Med et HV-Batteri som er hjertet i din Tesla, så skal det være varmt nok. Det skal det for at kunne give optimal ydeevne, og hurtigst muligt batteri opladning. Ampere timerne på batteriet bliver formindsket ved kolde temperaturer.

For en dybere og mere præcis beskrivelse, så følg linket: Intercel.eu

Ved tryk på den røde advarsels trekant vil man få præsenteret en liste over fejl.

Ved tryk på den enkelte fejl vil man blive sendt til bilens håndbog for yderligere informationer.

Såfremt bilen er kold – og dermed batteriet, kan det ved en SuperCharger tage lang tid før opladningen kommer op på høje ladehastigheder. Her eksempel på 4 kw lade hastighed efter 15min ved ladestanderen. Informationen skifter mellem de to nedenstående beskeder.

“Batteriet opvarmes – lad ladekablet sidde i” – “Ladehastighed stiger ved varmt batteri”

“Batteriopvarmning utilg. – ladehast. reduceret” – “Opladning evt. utilgængelig ved kolde temp.”

Efter ca. 30-60 min kørsel vil man kunne opnå ca. 50 kw lade hastighed.

Løsning

Hvis du står i situationen lige nu, kan du faktisk ikke gøre så meget. Det eneste du kan gøre er at vente på din Tesla er fuld opladt.

Fremadrettet skal du prøve umiddelbart at oplade din Tesla lige efter en køretur, og hvis muligt oplade den i garage eller lign.

Din Regenerativ bremsning er ikke optimal under kørsel ved lave temperaturer, da HV-Batteriet er for koldt. Så at stole blindt på denne evne er ikke optimalt.

Hvis fejlkoden bliver ved med at fremstå med andre fejlkoder, burde du planlægge et service besøg.

Bonus Info:
Ejeren af TeslaTip.dk stod med selv samme problem. Han fik et tilbud fra Tesla angående udskiftning af varme anlæg til Batteriet. 7-9000 Dkk hos autoriseret Tesla værksted. 4-6000 Dkk hos uautoriseret værksted (f.eks. hos http://elbil-doktoren.dk med adresse midt på sjælland).
Reparationen vil tage 2-4 timer.

Model X manuel ved fejlfinding: Model X

Tjek vores Vintertips ud for mere: Tesla Vinter Tips

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *